Ria-PM.reismee.nl

Pico: kustwandeling langs ruige kust van Ponta da Ilha

Wandelschoenen mogen weer aan het werk..! We rijden eerst via een bergpasroute, over een supersmal weggetje door potdichte mist (bergroutes zijn ons niet veel gegund dit jaar) richting oostkust van Pico. Oppassen geblazen onderweg voor koeien die links en rechts in een keer uit de mist opduiken. Met een gemiddelde snelheid van zo'n 45 km/uur arriveren we uiteindelijk in het haventje van Calhau, waar er gelukkig geeeeen mist is. We gaan voor de 12 km lange kustroute naar Ponta da Ilha.

Het begin loopt nog over de weg, langs tig ieniemienie wijngaardjes die afgeschermd worden tegen de wind door lavamuurtjes. Maar de weg gaat snel over in een oud visserspad door het ruige lavalandschap. De beschrijving van de route gaf aan 'dit deel van de route is zeer veeleisend en alleen geschikt voor wandelaars met absolute tredzekerheid en een goed orientatievermogen.' En daarmee zeggen ze niets te veel!!! Het is anderhalf klauteren door wilde, ruwe basaltrotsen met messcherpe randen. Thank god, PM is een goede scout en navigeeet ons veilig en wel door dit bizarre kustlandschap. Ongelofelijk dat je een enkele sufferdntegenkomt onderweg op sneakers !!!

Onderweg wel veel kadootjes in de vorm van prachtige views. En 3,5 uur later zijn we weer bij ons autootje. Was inderdaad een pittig tochtje!!

Thuis bij onze b&b nemen we een frisse duik in de Atlantic Ocean.... Jawel...zelfs ik!!!